צור שיזף

מדורים

כתבות נוספות

עשן על המים

כתבת תחקיר על משק המים במבט שני

מה שעצוב בסיפור על ההתפלה ומנכ"ל רשות המים  – שאנחנו אפילו לא נוכל לבחור איזה מים אנחנו שותים. נשתה את מה שהמנכ"ל ימכור לנו.  לא טעים וביוקר.
אז למה מעדיף מנכ"ל רשות המים התפלה על כל פיתרון אחר למרות שיש מים זמינים והשקעה נכונה בתשתיות תגן על משק המים הישראלי ותחסוך ממנו לצרוך אנרגיה, לזהם ,לחמם לתפוס שטח ולהפוך את המים שהם מוצר בסיסי (נדמה לי) למותרות?
למנכ"ל הפתרונים.

הרבה עשן נמסך על פני המים עד שאי אפשר לראות כלום. זה לא קרה סתם. זה עשן מכוון מאוד שנועד לבלבל ולגרום להיסטריה.
מנכ"ל רשות המים הצליח יפה מאוד במעשיו. הוא אכן הוסיף מים ופעל גם פעולות נכונות, אבל גם עשה את אחד המהלכים המיותרים, המזיקים, המניפולטיביים והמפחידים ביותר שנעשו מדינת ישראל, חותר תחת כל יסוד דמוקרטי.
קודם כל מכיוון שמנכ"ל רשות המים, מה שהיה בעבר נציב המים, הוא איש כל יכול.
אנחנו עשינו אותו כזה. שכן מי מדינת ישראל לא שייכים למי שגר מעליהם, אפילו אם המים נמצאים מתחת למיטה בחדר או יורדים מהגג לגינה – הם שייכים לכלל אזרחי המדינה וכלל אזרחי המדינה הפקידו עליהם איש אחד – את נציב המים. מה שהיום הוא מנכ"ל רשות המים. וכולנו, אם הוא טועה או רוצה, יכולים לקפוץ לו.
וזה מה שאנחנו עושים, וככה הוא מתייחס אלינו.
הכינרת מתייבשת! הוא צעק ושיטח דוגמנים מתפוררים ואנחנו הפסקנו לשתות.
המפלסים אדומים! הוא הזהיר ואנחנו מיהרנו לקבל בלי לבדוק.
צריך להעלות את מחירי המים ב40-80% ! הוא אמר לממשלה שבה הוא אומר הכל לשר התשתיות שלו וכולנו מגמגמים בפה יבש.
מה שמוזר בסיפור הזה, שאורי שני היה אמור להיות משהו אחר לגמרי. שכן הוא פרופסור לקרקע ומים מאוניברסיטת ירושלים, שנבחר כאיש מקצוע על ידי שר התשתיות בניימין בן אליעזר לפני קצת יותר משלוש שנים.
נציב המים אמור להיות האיש הישר והאמין שנאמין לו בלי לחשוד.
אלא שמה שקורה במהלך השנה האחרונה, היא המערכת הכי פחות שקופה וצלולה שעסוקה בהפחדה של הציבור, ושל אנשי המים בארץ ובהטעיית הממשלה וועדת החקירה של משק המים שמונתה על ידי הממשלה.
פרופסור יורם  אבנימלך – שהיה המדען הראשי של המשרד לאיכות הסביבה, שניסה לקבל תשובות סדורות מאורי שני התרתח באחד מהדיונים, כשהעיר לאורי שני שרשות המים מטילה את כל יהבה על התפלה ולא על פתרונות אחרים. לאורי שני לא היתה תשובה.
אין לו.
לא לו ולא לרשות המים וזו הסיבה שאנשיה נמנעים מכל עימות תקשורתי ומשתדלים להעביר את המסר שהגענו לקווים האדומים ותיכף נמות מצמא. שום נתונים. שום עובדות. כי אין עובדות אחרות חוץ מהעובדות הידועות והמפורסמות שאפשר למצוא באתר מקורות למשל. כמו זה ששנה שעברה לא היתה שנת בצורת. כמו זה שמצבה של הכינרת לא רע בכלל. וכך גם שאר המאגרים. לא ניפלא אולי, אבל בטח לא קריטי.
אפילו לפי הנתונים המחמירים – מצבנו טוב בהרבה ממה שהיה לפני שנה למשל.
כי:
אנחנו מתפילים 145 מליון קוב ועד אמצע שנה הבאה (2010) נתפיל עוד 140 מליון קוב.
כי הרשות הורתה למקורות את מה שהיתה צריכה להורות לה לפני שנים וזה להוסיף קידוחים. השנה נוספו למשק המים הישראלי 70 מליון קוב מקידוחים חדשים באקוויפר ההר המזרחי.
זה כמו תחנת התפלה גדולה – רק הרבה יותר זול ומים הרבה יותר טובים.  
ותחת מסע ההפחדה האגרסיבי חסכנו 35 מליון קוב.
זאת  אומרת, יש למשק המים הישראלי השנה 250 מליון קוב שלא היו לו שנה שעברה. וכמובן אם נוסיף את נתוני האמת של מפלס הכינרת והמאגרים – אפשר להבין שמצבינו לא רע בכלל.
אז אם המצב הוא כזה – למה להעלות מחירים ב-40-80%?
בגלל כביש מספר 6.
זאת אומרת, הכביש לא אשם כרגע, אלא ההתנהלות שמפריטה את משק המים ונלקחה מסיפור כביש 6.
מכוני ההתפלה לא מוקמים על חשבון המדינה (אם לא מחשבים  שטח, זיהום, אנרגיה וחימום אטמוספירה).
הם מוקמים בשיטה של BOT – קונצרן שמפיק את המים למשך 20 שנה ומתפרנס ממכירתם בתעריפי נשך לציבור. אבל זה לא הכסף שחסר.
הכסף שחסר הוא מה שהקונצרנים לא מחויבים אליו – טיפול במים אחרי ההתפלה שכן המים עדיין לא ראויים לשתייה ולחקלאות – הם רכים מידי ולכן צריך לערבב אותם ולטייב אותם. הטיוב נעשה על חשבון המדינה. ואחר כך צריך להקים מערכת הובלה שתתחבר למערכת הארצית.
או כמו שאמר אורי שגיא בדיון בכנסת – צריך 8 מליארד שקלים כדי להכין את המערכת. מאיפה יבוא הכסף?
ולמה כביש מספר 6? כי גם שם אמרו לנו שלהקים את הכביש זה חינם (ורק המשתמשים משלמים) אבל לא זכרו לספר לנו על דרכי הרוחב שמזינות את הכביש בולעות את השטח  וכולן על חשבון המדינה.
מה שעצוב בסיפור על ההתפלה ומנכ"ל רשות המים  – שאנחנו אפילו לא נוכל לבחור איזה מים אנחנו שותים. נשתה את מה שהמנכ"ל ימכור לנו.  לא טעים וביוקר.
אז למה מעדיף מנכ"ל רשות המים התפלה על כל פיתרון אחר למרות שיש מים זמינים והשקעה נכונה בתשתיות תגן על משק המים הישראלי ותחסוך ממנו לצרוך אנרגיה, לזהם ,לחמם לתפוס שטח ולהפוך את המים שהם מוצר בסיסי (נדמה לי) למותרות?
למנכ"ל הפתרונים.
אם כי הדרך כשמסתכלים אחורה – די ברורה.
ב-1997 בוטלה תה"ל – חברה ממשלתית שתכננה את המוביל הארצי, את השפד"ן, את ייבוש החולה, את הקו השלישי ואת כל מערך המים של מדינת ישראל שכולם אומרים שהוא מהטובים בעולם. ואכן – אף פעם, עד שנה שעברה, לא היתה בעיית מים במדינת ישראל. גם עכשיו אין. עכשיו רק רוצים כמו מידס – לעשות מהמים זהב. אבל מים בלי פריירים שמוכנים לשלם – לא שווים כלום.
כמה נשלם? ביוקר. בדיון בכנסת  אמר פרופ' רפי סמיאס, ראש מכון המים בטכניון ויועץ רשות המים כי כבר היום אנחנו משלמים פי שלושה מעלות הפקת המים. אורי שני הזדרז להשתיק אותו. אחרי ההעלאות הבאות נשלם פי 6. לא בגלל שצריך – אלא כי אנחנו מכונת כסף ואורי שני הוא מידס מודרני.
תה"ל נסגרה והופרטה כחלק מהמערכת הכלכלית המטומטמת וההתאבדותית של מדינת ישראל. מאז אין גוף שמתכנן את המים במדינת ישראל. זאת אומרת יש – כל מיני חברות פרטיות אבל אלו דעתן כדעת מי שמשלם להן. זה מה שניקרא הפרטה. האינטרס הוא כלכלי.   לא ציבורי. מנכ"ל רשות המים מוכר אותנו למרבה במחיר.
מאז שנסגרה תה"ל התנהלה מקורות בלי בעל בית. התעלמה מנציב המים ועושה מה שהיא רוצה תוך חלוקת משכורות יפות.
אלא שאורי שני, כמנכ"ל רשות המים, השכיל גם לכופף את מקורות שיודעת לטפל בעיקר בכינרת, רק במעט במאגר ההר וכמעט כלום בחוף. הוא קידם בכוח את ההתפלה כפיתרון יחיד. מקורות, שיודעת לקדוח ולהוביל תהפוך עם כניסת מפעלי ההתפלה ממונופול שמספק 70% מהמים ומוליך את הכל –רק למפיקת שליש מהכמות.
הממשלה דאגה לכך בקבעה שמקורות לא תקים מתקני התפלה. הסכמת המנכ"ל לכך שמקורות תקים את המתקן באשדוד שהפקתו תעמוד על 100 מליון קוב היא חלק מהכפפת מקורות למנכ"ל.
ולמה אני בעד מקורות? כי היא חברה טובה שמספקת לנו עשרות שנים מים זולים וטובים. מה שמכוני ההתפלה לא יעשו.
זה לא היה נורא כל כך אם באמת היינו צריכים התפלה.
אלא שכמו שנכתב כבר – מדינת ישראל מאבדת כל שנה 165 מליון קוב מנזילות בצנרת העירונית
עוד 140 מליון קוב זורמים כל שנה לים מכיוון שהפרוייקט הציוני בנוי על אקוויפר החוף ואפשר וצריך לתפוס את המים האלו.
עוד 100 מליון מים מטוהרים נשפכים לים.
וזה בלי לדבר על כך שניתן לקדוח ולשאוב יותר. עובדה שהשנה הוסיפה מקורות את 70 מליון הקוב ועוד היד נטויה.
לזה התכוון  פרופסור אבנימלך כשאמר שרשות המים מתעלמת מהפתרונות האחרים לניהול משק המים. שכן ניתן לחסוך 8 מליארד שקלים במפעלי התפלה, עוד 8 מליארד שקלים בהולכת המים ובטיפול בהם ולהשקיע בערך 10% מהכסף הזה בתשתיות על מנת לסדר את בעיות המים של מדינת ישראל עד 2050 לפחות.
אפשר גם לחסוף חצי מהצריכה הביתית (כ-450 מליון קוב) אם המים ימוחזרו פעם נוספת כדי להדיח את השירותים.
צריך לנקות את אפיקי הנחלים המזוהמים על מנת לקבל את הזרימות השטפוניות של החורף ולהחדיר אותן למי התהום.
כל זה ידוע.
אלא שהתיקשורת (פרט לקרן נויבך ועודד שחר שניסו לשאול ולזמן את רשות המים ללא הועיל) מתעלמת מהנתונים, מהעובדות ומהפגיעה במשק המים ובאזרחי ישראל.
המחאה על מס הבצורת מחטיאה את העיקר. אבל אולי זה היה תפקידו של המס. להכניס עז. לבלבל.
מקורות מסרבת למסור נתונים ומפנה לרשות המים.
הערפל על המים הושלם.
ואין מי שיפזר אותו – לא בתקשורת ואפילו לא בכנסת – כי  דוב חנין וניצן הורוביץ מילאו את פיהם מים.

מים. עוברים מאדום לשחור. או להפך

גניבת המים

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות קשורות

כתבות נוספות

מדורים

כרם שיזף

יין ושמן זית- ענבים טובים עושים יין טוב

שלחו הודעה

tsur@shezaf.net  |  טלפון: 054-4975548

כל החומרים באתר shezaf.net, כתובים, מצולמים מוסרטים או מצוירים מוגנים בזכויות יוצרים ©. אין להשתמש בשום חומר מהאתר למטרות מסחריות, פרסומיות או לכל סוג של תקשורת חזותית, כתובה או אחרת ללא רשות מפורשת בכתב מצור שיזף.