זרם קבוע ויומיומי של עולי רגל יורדים מדי יום בשקיעה אל הגהאט המרכזית של רישיקש (Rishikesh) כדי לשיר את מזמורי פוג’ת הערב, להדליק נרות ולהשיט את הלהבות הקטנות בתוך קערות העלה. עלי הכותרת האדומים של הפרחים, מקיפים את הנרות, צפים על פני המים האפורים של הגנגס (Ganges) עד שיכבו מעצמם או ייעלמו לתוך החשיכה המתעבה, מלווים בשירה.
רישיקש של הדת, רישיקש של חולין
מה שהנוסעים המערביים (ולעתים גם עולי רגל הודים) קוראים לו רישיקש הוא בעצם עיירת האשראמים שממזרח לנהר. שני גשרים תלויים נאים מחברים אותה עם רישיקש של חולין, שעל הגדה המערבית. זו מתעוררת לחיים בימים של פסטיבלים דתיים גדולים כמו הדיוואלי (אוקטובר-נובמבר), שבהם נשרפות בובות השדים על הגדה בקרנבל צבעוני וצפוף. בגדה המערבית יש גם שוק לא רע של בגדים הודיים, חנויות, משרדי נסיעות, מסעדות צמחוניות למהדרין מהמוצלחות ביותר בהודו, חדרי אינטרנט ומורים לכל סוג של רצון נפש וגוף שמתקבצים למקום מכל רחבי המדינה.
הם מתקבצים פה כי רישיקש היא מגנט. מגנט רגוע, שלא משנה כמה ישראלים או תיירים אחרים יהיו שם, הוא יישאר הודי במובן הכי בסיסי שלו. כי זה מקום של אמונה. של נהר גדול. של פוג’ה (כל יום בשקיעה בגהט הגדול שמדרום לראם ג’ולה), של עולי רגל, של מקדשים, של פולחנים: לנהר, לאש, לשמש, לשיווא (ההורס), לווישנו (המשמר), לדֶווי (אלת הכוח וההרס) ולהאנומן (הקוף הלוחם).
אשה מול הגנגס ברישיקש |
ההינדואים, לפחות במאה השנים האחרונות, רואים באלוהות דבר אחד מאוחד שמחולק להרבה אלוהויות, אבל גם כאן, כמו במקומות אחרים בהודו, מתקיים מאבק סמוי-גלוי בין חסידיו של שיווא לאלו של וישנוּ. המאבק מגיח מן ההרים יחד עם הנהר בעיר הקרובה – הרא-דוואר (למי שמעדיף את שיווא) או הרי-דוואר (למי שווישנו הוא בעיניו האלוהות החשובה).
ברישיקש לפחות נראה כי הכף נוטה לטובת וישנו, האל המשמר בעל תשעת הגלגולים (אוואטרים). ההוכחות מחברות את שתי גדות הגנגס: אחד מגלגוליו של וישנו הוא ראמה, מלך איודיה שעליו נכתבה ה”ראמיאנה” – מעשיית הקודש ההינדואית הגדולה, שבה מופיע גם אחיו, לקשמן. שמותיהם של שני הגיבורים האלה מונצחים בשני הגשרים שליד רישיקש – ראם-ג’הולה (Ram Jhula) ולקשמן-ג’הולה (Lakshman Jhula). גם האמונה המקומית, שכאן הרג וישנו את השד מדהו והציל את העולם מידיו, מחזקת את עליונותו בעיירה. רישיקש נודעה גם כמקום שבו ישב אותו לקשמן וסיגף את עצמו, עובדה שחיבבה את המקום על יוגים ומהרישים, בהם מהרישי מאהש יוגי שחברי להקת הביטלס נהו אחריו עד לכאן.
את התערובת הדתית המסובכת והלא אחידה של רישיקש אפשר למצוא בקלות במקדש נילקנת מהאדב (Neelkanth Mahadev, “כחול הגרון”), המוקדש לאל המתחרה – שיווא. גרונו של האל נעשה כחול מפני ששתה רעל, שהוא השריד האחרון של האוקיינוס הקוסמי, כדי להציל את האנושות. המקדש נמצא כ-15 קילומטר צפונית-מזרחית לרישיקש, ומספק תצפית נאה מגובה 1,200 מטר מעל פני הים על העמק והיערות המקיפים אותו.
יוגה הינדואיזם וביטלס
פלאיה של רישיקש הם קודם כל היותה מקום אמונה חושנית הודית. אנתרופולוגים של החיפוש האנושי, וכל מי שמחפש לעצמו מורה רוחני, יגלו שרישיקש היא מקום מתאים לכך. כמעט כל אחד יכול למצוא או לאבד משהו ברישיקש. בשביל מורים הודים רבים מדרום הודו וממרכזה (וגם לא מעט מורים לא הודים), רישיקש היא המגנט הגדול של ההרים, והם באים אליה. וזו, בדרך ההודית הנינוחה והאופיינית, מתייחסת לכל מורה ומניחה לו לפעול בדרכו – על פי האמונה שמי שמוצא נחמה אצל מורה זקוק למורה ולכן למורה יש סיבה להיות דווקא שם.
ב-2002 פגשתי שם מורה רומני שלימד יוגה והעביר הרצאות בפילוסופיה. שוחחנו שיחה קצרה על ספסל בשמש. הוא היה בשנות השלושים שלו והוא חזר על אמיתות גדולות ומקובלות מהסוג שמי ששומע אותם בפעם הראשונה, והוא פתוח לשמוע דברים נשגבים, יכול להתרשם מהם. כמה חודשים מאוחר יותר פגשתי במדינת קראלה סוואמי (מורה) שהיה בדרכו אל הגורו שלו ברישיקש כדי לייסד אשראם חדש לתלמידים שעלו אליו מאירופה מאוסטרליה ומאמריקה הצפונית. הוא היה בן לא יותר מ-27.
היתרון הגדול של לימודים ברישיקש הדתית הוא שורת האשראמים שבגדה המזרחית, שכן בכל אחד מהם אפשר להשתכן בחדר פשוט, מעט סגפני, להשתתף או לא להשתתף בשיעורים בהינדואיזם, ביוגה, במסז’ים, או לשתוק בכל מיני קורסים.
רישיקש היא מקום טוב גם למי שאין לו שום עניין בשום קורס והוא מחפש סתם מקום לנוח בו כמה ימים, כבסיס לצאת ממנו למקדש ולחגיגה הודית יומית או גדולה יותר בהרידוואר או כמקפצה לטיולים בהימלאיה.
אפשר גם לבקר באשראם של הביטלס הנמצא כקילומטר במורד זרם הגאנגס בתוך הג’ונגל. יש סיכוי לקוברה. האשראם מוזנח ויושבים בו כמה באבות לא ידידותיים במיוחד.
הרידוואר: נקטר הנצח של וישנו
לא פחות חשובה מרישיקש, ובעצם אם מחשבים חשיבויות אז אולי אפילו מעט יותר, היא הרידוואר. היא חשובה קודם כל כי הרכבת מגיעה אליה. הרכבת הנפלאה, שטבדי אקספרס (Shatabdi Express), יוצאת כל בוקר מתחנת ניו דלהי. הקרונות ממוזגים, תה וארוחת בוקר מוגשים ליושבי כסאות הפולמן, ובתום פחות מחמש שעות נעימות הרכבת עוצרת כמעט על גדות הגנגס (מה שהופך את האוטובוס שמסיע את המטיילים הישראלים הצעירים מפהאר גנג’ לרישיקש למיותר למדי).
להרידוואר, העיר העתיקה שהנוסע הסיני הגדול שואן דזנג כתב עליה כבר במאה השביעית לספירה, יש חשיבות רבה מכיוון שהיא אחת הערים שבהן נפלו טיפות נקטר הנצח מהכד שהשדים ניסו לגנוב מהאלים. הן נשרו מכיוון שווישנו הפך את עצמו לנערה יפה, הסיח את דעתם של האלים, ובראהמה חטף מידיהם את הכד והקיף איתו את העולם במשך 12 שנה, תורם בכך את חלקו לנצחון האלים על השדים. מאז אותו מעשה רב מעוף נחגג חגו של הכד – הקומבה מלה (Kumbh Mela) – בארבעת המקומות שבהם נשרו הטיפות: אללהאבד, אוג’יאין, נסיק והרידוואר. כל שלוש שנים במקום אחר עד להשלמת מחזור של 12 שנה. בהרידוואר נחגגה המֶלה האחרונה ב-1998, ולכן נשארו רק שש שנים של המתנה ל-2010. אבל גם בלי המלה הזאת, שפע המקדשים של הרידוואר, הגהאטות, המדרגות היורדות אל הנהר, וההרגשה של עיר אנרגטית, הופכים את המקום למומלץ לביקור לכמה ימים.
בהרידוואר נמצאת גם טביעת רגלו של וישנו בגהאט המרכזית, הר-קי-פאירי (Har-ki-Pairi). זה המקום הנכון לשטוף חטאים מהגוף, אבל גם מי שנוח לו בתוך גוף חוטא ישמח לראות את פוג’ת הערב היומית, ולהמשיך לאורך נתיב הנהר אל המקדשים הנמצאים במרחק כחמישה קילומטרים מחוץ לעיר.
רוב המטיילים פוסחים על הרידוואר (שלא בצדק מבחינת העניין, כן בצדק מבחינת שלוות הנפש) ומגיעים ישר לרישיקש. נכון, הקורסים ברישיקש ידועים יותר, ויש לה מה שאין בהרידוואר – איכויות של מקום שאינו עיר ואין בו תנועת כלי רכב – אבל הרידוואר היא גנרטור עוצמה לא קטן, המקום האמיתי שבו יוצא הגנגס מההרים.
לשכות מידע לתיירים
רישיקש: מיקום: Railway Station Road, טלפון 0135-2430209
הרידוואר: מיקום: Upper Road, טלפון: 01334-2424240
עונה מומלצת
ספטמבר-מרץ הם החודשים המועדפים לטיול באזור, אך למעשה נעים כאן בדרך כלל מראשית המונסון ביולי ועד חודש אפריל. רק שלושה-ארבעה חודשים (אפריל-יולי) בשנה הם קשים באמת מבחינת החום הכבד (אם כי גם מונסון גורף יכול בהחלט להפוך את החיים לבוץ)
הגעה
רכבת: http://www.indianrail.gov.in/
דלהי דרהדון שטבדי אקספרס. רכבת ממזוגת ונפלאה שמגיעה להארידוואר. מהארידוור לוקחים טמפו – (רישקשה ממנועת גדולה) ומגיעים תוך 40 דקות דרך רישיקש לראם ג’ולה (הגשר הראשון, הדרומי למגיעים מרישיקש) או ללאקשמן ג’ולה – הגשר הצפוני יותר.
430 רופי לנסיעת בוקר (כולל ארוחות ושתיה)
2017 | DEHRADUN SHTBDI | NEW DELHI | 06:55 | DEHRADUN | 12:40 | |||||||
2055 | DDN JANSHTBDI | NEW DELHI | 15:25 | DEHRADUN | 21:10 |
אפשר לחזור ברכבת לדלהי : 500 רופי כולל ארוחת ערב, או ברכבת לא ממוזגת ואז יעלה הכרטיס רק 200 רופי.
את הכרטיסים אפשר לקנות כמה דקות לפני הגעת הרכבת בתחנה בהרידוואר. כרטיסים בדלהי אפשר במרכז ההזמנות לתיירים שפתוח בין 0800-2000 בקומה השניה של תחנת הרכבת של ניו דלהי או במרכז ההזמנות הרגיל לכל הנוסעים הנמצא כ-400 מטרים מדרום לתחנת הרכבת של ניו דלהי על הרחוב המוביל מתחנת הרכבת לקונוט פלייס.
אפשר להזמין כרטיסים דרך האינטרנט באתר הרכבות ההודי ולאסוף אותם ממרכז ההזמנות הממוחשב נגד דרכון והזמנה מודפסת שההודים שולחים. המרכז המומחשב (לא משולט ולא ניראה כזה) נמצא בבית שצמוד למרכז ההזמנות ההודי – בין תחנת הרכבת לבין מרכז ההזמנות. יש לשאול – ההודים יודעים. בעצם פשוט מאוד ושווה.
2018 | DEHRADUN SHTBDI | DEHRADUN | 17:00 | NEW DELHI | 22:45 | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y |
2056 | NDLS JNSHTBDI | DEHRADUN | 05:10 | NEW DELHI | 11:15 |
אפשר להגיע או לחזור לדלהי באוטובוס – כ-180 רופי אוטובוס לילה הוא סוג של בדיחה לא מוצלחת. רכבת קצר ושווה הרבה יותר
רכבת מפטאנקוט (התחנה הקרובה לג’אמו ולדהרמסלה) ישר לרישיקש (661 רוי ב-3A). כל יום. החיבור הכי נוח ואינטלגנטי
4610 | HEMKUNT EXP | JAMMU TAWI | 23:05 | RISHIKESH | 11:40 |
אפשר לחזור ברכבת לדלהי : 500 רופי כולל ארוחת ערב, או ברכבת לא ממוזגת ואז יעלה הכרטיס רק 200 רופי.
את הכרטיסים אפשר לקנות כמה דקות לפני הגעת הרכבת בתחנה בהרידוואר. כרטיסים בדלהי אפשר במרכז ההזמנות לתיירים שפתוח בין 0800-2000 בקומה השניה של תחנת הרכבת של ניו דלהי או במרכז ההזמנות הרגיל לכל הנוסעים הנמצא כ-400 מטרים מדרום לתחנת הרכבת של ניו דלהי על הרחוב המוביל מתחנת הרכבת לקונוט פלייס.
אפשר להזמין כרטיסים דרך האינטרנט באתר הרכבות ההודי ולאסוף אותם ממרכז ההזמנות הממוחשב נגד דרכון והזמנה מודפסת שההודים שולחים. המרכז המומחשב (לא משולט ולא ניראה כזה) נמצא בבית שצמוד למרכז ההזמנות ההודי – בין תחנת הרכבת לבין מרכז ההזמנות. יש לשאול – ההודים יודעים. בעצם פשוט מאוד ושווה.
2018 DEHRADUN SHTBDI DEHRADUN 17:00 NEW DELHI 22:45 Y Y Y Y Y Y Y
2056 NDLS JNSHTBDI DEHRADUN 05:10 NEW DELHI 11:15
אפשר להגיע או לחזור לדלהי באוטובוס – כ-180 רופי אוטובוס לילה הוא סוג של בדיחה לא מוצלחת. רכבת קצר ושווה הרבה יותר
רכבת מפטאנקוט (התחנה הקרובה לג’אמו ולדהרמסלה) ישר לרישיקש (661 רוי ב-3A). כל יום. החיבור הכי נוח ואינטלגנטי
4610 HEMKUNT EXP JAMMU TAWI 23:05 RISHIKESH 11:40
מלונות
יש שני אזורי לינה עקריים ברישיקש. האחד ליד ראם ג’ולה -אשראמים כפרי ונעים מאוד
מלון מומלץ ליד ראם ג’ולה הוא קרישנה קוטג’ Krishna Cottage – מלון בן שתי קומות מסביב לגן נחמד עם חדרים בין 150 ל-200 רופי. נקי ושווה. טל. 91-135-2440193
בדרך אליו נמצא מלון סודאש – מלון ביתי קטן עם חדרים שונים, יש לו גינה קטנה ובעל בית נחמד ומעניין וגג שיפה לשבת עליו לעשות יוגה או לתלות כביסה.
כשחוצים את ראם ג’ולה עוברים על פני המסעדות, עולים במדרגות עד לכיכר, פונים שמאלה עד לתחנת המוניות והג’יפים ופונים בה ימינה – מזרחה ובסימטה הראשונה שמאלה וימינה או לשאול. מומלץ.
לקשמן ג’ולה – הגשר הצפוני – רוב המטיילים הצעירים והישראלים, תיירותי יותר, פחות נעים (לדעת המדריך).
ממערב ללקשמן ג’ולה (כ-15 דקות הליכה, לצד הכביש המחבר בין רישיקש לגנגוטרי, בדרינאת ואלמורה) יש אזור תיירות נוסף עם מלונות שחלקם נחשבים למעוזים ישראלים של נעימות ובכללם הסוויס קוטג’ (מלון גדול יחסית עם מסעדה וכל השירותים, חדרים בין 150 עד 800 רופי ללילה9. זה מתחם נוח מאוד ובו מלונות בדרגות שונות. הייתרון הגדול במתחם הוא שמוניות וריקשות מיגעות עד לחצר ולא צריך ללכת עם ציוד כמו במלונות שמעבר לגשרים.
ליד הלקשמאן ג’ולה אינסוף מלונות חלקם זול מאוד, התחרות קשה. אחד מהם, נקי וחדש יחסית אם כי לא ליד הנהר הוא מלון גנגוטרי טל. 91-135-2440320/8 משום התחרות הקשה אפשר לקבל חדר זוגי עם מים חמים במקום ב-150 רופי ללילה (נכון לאוגוסט 2005). יש הרבה מלונות אחרים מסביב שלידם כמובן חנויות ואינטרנט, ממירי כספים ומסעדות ובעונה המתחילה ב-1 לספטמבר יש מורים רבים ליוגה, מדיטציה, רייקי, מוסיקה וכל מה שאדם מחפש.
קישורים
רישיקש: www.tourism-of-india.com/rishikesh.html
הרידוואר: www.tourism-of-india.com/haridwar.html
l