אינדקס מדריכי טיולים

מאמרי טיולים

הויכוח על פסל אנדרומדה של ישראל הדני בכניסה לנמל יפו

עמדת העמותה, נכון ל-2009 (די פה אחד) , היא נגד הפסל והצבתו בלי דיון ציבורי, מה גם שאני מבין שאין סיכוי שיש היתר לעשות דבר כזה על סלעים בים בלי היתרים של הו"לחוף והחברים האחרים.
העמותה תנסח מכתב ותעביר לעירייה ולחברה לפיתוח יפו העתיקה עם העתקים לאשתו של פרסיאוס. ולהורים של אנדרומידה
צור שיזף. עג'מי

שלום ליפו יפת ימים
אני מעביר לכם פה את סיפור הפסל שאמור לקום בים של יפו – הומאז' לאנדרומידה. לשיפוטכם ולהסתכלותכם.
אם אתם שואלים אותי – לא צועק. לא יודע.
פסל כזה על החוף כן טוב ובים לא טוב?
מהצצה לא מחייבת בפסל – הוא ניראה לא רע. במרחק שייראה אותו אדם ממוצע – 100 מ' 3.5 מ' זה לא נורא כל כך.
מי אמר שלאומנות אין מקום בים?
להזכירכם שובר הגלים, ייבוש החלק הדרומי וקיר הים שנישאר בחלקו הצפוני של מדרון יפו הם התערבויות הרבה יותר בוטות וחסרות חן.
זה מה שחורה לכם?
רידינג ד' קצת יותר גדול ופחות אומנות. ובתי המלון שעל החוף.
תסתכלו שוב בפסל. תחשבו על פרופורציות והמרחק ותישאלו את עצמכם אם זה כל כך נורא.
ואחר כך תיכנסו להנגר 1 בנמל ותיראו איפה מיקם האדריכל את המדרגות שעולות לקומה השנייה בצד השני של ההאנגר (רמז – לא הצלחה ענקית) וכמה חלונות הרפרפות לא עושים טוב למי שישב בפנים או מחוץ להאנגר.
הרבה יותר חשוב זה היה – רק שאף אחד מאיתנו לא בדק ממש תוכניות.
ופה זה חשוף לביקורת. לא רע אני אומר.
יאללה. בוא נתחיל ויכוח!

הפסל המוצע של ישראל הדני לפתח נמל יפו
הפסל המוצע של ישראל הדני לפתח נמל יפו

תמר טוכלר

מנהלת מחוז ת"א, המועצה לשימור אתרים

אז הינה אני מתחילה הויכוח
ברמת העיקרון אתה עשוי  להיות צודק שטוב אך אילו היו לנו המרחבים לכך כמו שעשו בערי נמל גדולות בעולם
אלא שכאן מדובר על יפו שאין עוד אחת כזאת וזהו אולי שריד מקורי אחרון לסיפור הנמל ההיסטורי שמספר הסיפור
מהחוף כמעט לא נותר דבר ומסיפורו של הנמל = הסלעים שאיפיינו אותו במשך אלפני שנים בקושי נותר זכר
כשנאבקנו לשמר הנמל כולם דיברו על חשיבות הכניסה ומכל הפיתוח שמרחב הנמל עובר זהו אולי המקום האחרון שעוד נשאר בו משהו מהרוח האחרתלתוך הכניסה  של הנמל שגם היא קטנה  להכניס פסל במימדים כאלה זה לעמדתינו מוגזם
כמו כן  באשר לאנדרומדה -יש קסם באפשרות של כל אדם לדמיין את האנדרומדה שלו
אמרתי זאת גם לדורון וגם לירון בעבר, אנחנו חושבים שזו טעות להציב שם הפסל לפעמים לא לעשות זה לעשות המון
בואו נשמור את הקצת שיש בואו ניגש עם קצת ענוה למקום הזה
בידידות

אביעד שר שלום, יועץ סביבתי, עג'מי

שלום חברים
סלעי אנדרומדה שבנמל יפו הם שילוב נדיר של ערך טבע – טבלת גידוד באיכות מעולה, עם נוף תרבות  – הסיפור היחיד מהמיתולוגיה היוונית שמקושר לארץ ישראל
הם גם השריד האחרון לנמל ההיסטורי שאותו ראו יונה הנביא, פטרוס, הצליינים, עולי העליה הראשונה וכל מי שהגיע לארץ או ממנה לפני בניית הנמלים המודרניים
אפילו הבריטים שבנו את נמל יפו המודרני לא העיזו לבנות את השובר על הסלעים האלה
עכשיו באה החברה לפיתוח יפו העתיקה, ומציבה שם פסל – כי בא לה, ואולי זאת רק שמועה, אבל בדרך כלל אין עשן בלי אש.
חוץ מחוסר הרגישות הסביבתית והתרבותית למיטב הבנתי זה גם לא חוקי. הצבת פסל על קוביית בטון בים היא בניה בים שדורשת היתר של הו"לחוף.
זאת איננה רשימת תפוצה מקרית, כל אחד מכם יכול לעשות משהו למניעת העוולה הזאת לפני שיהיה מאוחר
לנו יהיה קשה לעצור את הבנייה עם הקיאקים, אבל נשתדל מאוד ויהיה מאוד ויזואלי

תמר טוכלר
אנחנו כמובן נגד זה גם עומד בסתירה להמלצות התיעוד וראיית הנמל איך אתה מציע לקדם הנושא ומה קורה בפןעל
כדי שנפעל במשותף מהר וביעלות?

תמי זילברג
פסל בגובה 2-3 קומות – סוג של תוקפנות אורבנית על נמל קטן, היסטורי, עם מימדים אנושיים מאוד, שבגלל גודלו ואופיו – לא יכולות להיכנס אליו ספינות ענק ויאכטות פאר מוטרפות דעת.
והפסל הזה זכה בתחרות… מה היו האחרים? בגובה 20-30 קומות???
זה הומאז' לאנדרומדה? אולי בגלל שרגליה קשורות… אבל מי שעיניו בראשו, ורואה את סלע אנדרומדה, שצלח את ההיסטוריה למרות מימדיו הצנועים בסביבתו הצנועה, מבין כמה חסר לנו ה-understatement.
באמת לא חייבים לצרוח כל דבר, ולטעמי – הפסל הזה צווח ככרוכיה. צפונית, חשופה, אבל כרוכיה.
לא בעדו.

יוסי פלוג, ועד דייגי נמל יפו

🙂 apology for the english friends, no hebrew fonts work at the moment…
i concur fully with the opinion of tamar our friend.
no need to hurry… the port survived (barely) 4500 years without a statue –
it may wait a bit longer. i am certain an appropriate symbol will manifest
itself in due time.
respectfully,
yosy flug

תמר טכלר המועצה לשימור אתרים:
יש מושג כזה שקוראים מלו איזור חיץ כל אתר מוגן
יש חשיבות לריקמה בה נימצא וזה כלל לא משנה אם זה יהיה על הסלע או צמוד לו עצם העשיה כאן  היא לעמדתינו מיותרת ולא ראויהברור שמובילי הפסל רוצים בטובת האתר אך כאן  הם תואים ופסל שכזה לא יגביר המטילים ביפו
אני מדריכה במקום שנים ומרגע התפשטות השמועה שאלתי את המטילים לדעתם כדי לבחון אם זהו שיגעון שלי ועוד קומץ… אני מאמינה שבהליך קבלת החלטות חשוב לשמוע קשת של דעות ואני חייבת לציין כי מרבית  הנשאלים הגיבו בשלילה
גם שאלתי עמיתים מחו"ל שמתעסקים בשימור המורשת הבנויה והנופית  וגם כאן התגובה היתה דומה שצריך להשאיר הקיים וכי ראוי לשחזר המגדלור שזהו סממן חשוב לכניסה לנמל אילו היה מדובר במנל כמו בולטימור או מרינה מודרנית אחרת או  נמל שאינו בעל חשיבות כה גבוהה אולי זה היה לגיטימי אך לא כאן כשהעלתי מול ירון ומול דורון את עמדתינו בנדון הבנתי שהפרוייקט היה תצקוע ולכן לא  השמענו קולנו  עכשיו כשהתעורר מחדש צריך לאמר בנימוס אך בנחישות ובקול אחד – לא!!!

איתן עדן, אדריכל נוף, ממתכנני נמל יפו המחודש:
הבינותי מצוות יפו – חגית שהפסל שאושר עומד להיות מוקם בקרוב, בגובה 2-3 קומות
על בסיס בטון בים, המזמין – החברה לפיתוח יפו העתיקה, עפ"י תחרות פסלים בה זכה הפסל ישראל הדני
מצורף הדימוי
אני מניח שהכתובת הינה צוות יפו – אדריכל/מהנדס העיר

אדר' גיא נרדי רכז תחום תכנון עירוני קהילת תל-אביב-יפו
אני לא מצליח להבין את הצורך לקשט את הים. הים לא שייך לפסל פלוני אלמוני וגם לא לראש העיר.
תנו לנו לראות אופק שקט.
החברה להגנת הטבע טל: 03-5660960 פקס: 03-5669972 e.mail: tlv1@spni.org.il
web site: www.teva.org.il/tlv

חגי תמיר, אדריכל, רבי חנינא

חמודי , הצלחת להרים באז יפה ברשת , מעניין דווקא לדעת האם עניין הפסל בים הוא אמיתי או לא .
מכל מקום , אישית , אני איני מתנגד דווקא לפיסול בים – בכלל לא , מול התופעות המגוחכות שניצבות על היבשה אולי עדיף
כל מי שמבין משהו בפרופורציות יודע שכדי להתמודד עם פורמט בסדר גודל כמו ים צריך להציב משהו מאד גדול או משהו מאד קטן .
(עמודי קולוסוס , או בת הים הקטנה) פסל של 3.5 מ' לפי גירסא א' , או בגובה 2-3 קומות לפי גירסא ב' , ייראה מגוחך איך שלא יהיה .
בכלל בהצעה השבלונית הזו אין התייחסות לים ,למים ולרוח בכלל , הייתי מצפה שבמאה ה 21 יציבו לדוגמא :פסל צף , או פסל שקוע במים , או פסל שקוף – משהו …
ומול ההנמקות על מה שראו אבות אבותינו בבואם מן הים לפני מאות שנים , או להפרעה למבט האקזיסטנציאלי אל האופק , כדאי להזכיר שגם הנמל עצמו הוא מעשה ידי אדם והתערבות ביפי הבריאה , אני משוכנע שאם היו מציעים פשוט מגדלור ההתנגדות היתה קטנה בהרבה , אם בכלל .

נמל יפו מאה 19
נמל יפו מאה 19

רות שר שלום, עג'מי
מעבר לעמדתי האומנותית , התרבותית, החברתית , השימורית ההיסטורית , וכן הלאה (את זה אביעד ואחרים כתבו יותר טוב)     אני מציעה ש"יפו יפת ימים" תכתוב בהקדם מכתב לחברה לפיתוח יפו העתיקה
(לפני שנתעורר ונראה שם את פסל החירות דמיקולו)     שהעניין הזה פשוט לא חוקי.
העתק למישלמה, לועדה מקומית, למתכננת המחוז (+פיקוח על הבניה המחוזי) לולחו"ף ולשאר העולם

עבד סאטל, עג'מי
אני אישית אוהב מאוד אומנות אך מתנגד שאומנות תזייף את הנוף האמיתי של הנמל אני רוצה לראות את הנוף שעליו גדלתי עם אלפיי יפואים ,משום מה זה מזכיר לי את פסל החירות ואנחנו ביפו רחוקים מזה מרחק דורות , מה עוד שהוא מכער את הנוף הקיים.
את החברה לפיתוח יפו עתיקה מעניין רק לשווק את עצמה ולמכור. יפו ממנה והלאה , אני כערבי פלסטיני שחי בעיר רוצה את נמל בתול בלי זיופים. מספיק מה שנהרס ומה שהופך להיות מעין קניון בתוך נמל יפו העתיק וההיסטורי. כל שינוי פוגע גם במקום וגם ברגשות. מי שלא יודע לכבד את האחר – שלא יצפה ליחס אחר.
עבד,
ערבי פלסטיני תושב יפו

גבי אלדור

רוצים ליוויתן!

הרעיון של פסל אנדרומדה מגוחך. אולי  אם נגיד לחברה  של יפו העתיקה שזה ממש לא יהודי, שהפסל לא צנוע ופוגע ברגשות- הרי ממש  רואים לה, וגם אין לה ראש שגם מאפשר להתנגד מבחינה פמיניסטית, אז אולי הם יפסיקו עם הגרוטסקה הזו? ואיזו יוהרה!


חגי תמיר
מתנהל כאן רב שיח אינטנסיבי בפול גז על ניוטרל .
א. קודם כל , כדי למנוע פאדיחה , הנני מציע לבדוק האם מדובר באמת או בשמועה – כפי שכתוב במייל הראשון .
ב. אם רוצים להיאבק על הנושא , כדאי להביא נימוקים רציונליים המעוגנים בחוק ו/או בתוכניות בניין עיר .
ספק אם הים שמחוץ לשובר גלים הוא שטח השייך לחברה לפיתוח יפו העתיקה או שיש לה חזקה עליו , אם לא – אזי במצעים משפטיים פשוטים אפשר למנוע את זה .
ג. לגופו של עניין – מול כל הנמקה היסטורית ,תרבותית , וא/ו סנטימנטלית וכו' אפשר להביא טיעוני נגד חזקים ותקפים לא פחות . ללא כל קושי אפשר לעשות פוטומונטאז' או הדמייה ולראות איך הפסל הזה ייראה בשטח – קרוב לוודאי שמרוב נקודות התצפית על היבשה – בוודאי מכיוון הטיילת הצפונית , הוא יהיה (למרות גודלו) , מתחת קוו האופק , וההפרעה הויזואלית שלו ל"מרחבים" תהיה שולית .
ד. לכשעצמו הפסל הוא פשוט פיסול רע , בנאלי וחסר מעוף – מעין פסל החירות לעניים , זו הבעייה האמיתית , אבל זה מה שיודעים לעשות פה .
בהצלחה

צור שיזף
בקיצור,
עושה רושם שבדמוקרטיה העממית היחידה שממזח לים התיכון ובין מנשיה לג'בליה יש הסכמה גורפת נגד אנדרומדה ובעד המפלצות.
לא ראיתם, לא שמעתם, אין לכם מושג איפה זה יהיה ורק איך זה ייראה .
יפה. אתם בהחלט אנשים שיודעים הכל.
תנסחי מכתב אם זה מה שמקובל ואני קול המיעוט ונישאר עם הברזל דמיקולו והדגל העלוב שבקצה הסלעים והמזח המפואר שלנו

תמר טוכלר
ואני גם מזכירה את  כל התהליך הציבורי למען שימור הנמל במסגרתו הוקם צוות היגוי שליווה את הכנת תיק התעוד וההנחיות לטיפול בנמל ובכל השלבים היה ברור לכולם שעל הסלעים והכניסה לנמל יש לשמור בצורה האוטנטית ביותר זה גם אמור לחייב זהו זיכרון קולקטיבי אותו יש לשמר לדורות הבאים עשינו מספיק פיתוח במקום בשביל דור אחד

צור שיזף
עמדת העמותה (די פה אחד) היא נגד הפסל והצבתו בלי דיון ציבורי, מה גם שאני מבין שאין סיכוי שיש היתר לעשות דבר כזה על סלעים בים בלי היתרים של הו"לחוף והחברים האחרים.
העמותה תנסח מכתב ותעביר לעירייה ולחברה לפיתוח יפו העתיקה עם העתקים לאשתו של פרסיאוס. ולהורים של אנדרומידה.

מכתב ההזמנה של החברה לפיתוח יפו העתיקה
החברה לפיתוח יפו העתיקה בע"מ
הזמנה להציע הצעות – פסל אנדרומדה

1.    בימים אלה בוחנת החברה לפיתוח יפו העתיקה בע"מ (להלן – "החברה") את האפשרות להקים את פסל אנדרומדה בגובה של 5-6 מ"ר (להלן – "הפסל") אשר יוצב בתוך הים, על בסיס בטון שיוכן לצורך כך, בסמוך לסלעי אנדרומדה המפורסמים (להלן – "הפרויקט") בהשראת ספור אנדרומדה מהמיתולוגיה היוונית.
2.    לפיכך, החברה מזמינה בזאת אמנים בעלי ידע מקצועי וניסיון מוכח בתחום הפיסול להציע הצעה לביצוע הפסל. על ההצעה לכלול סקיצה ראשונית של הפסל, תיאור מילולי, ראציונל, חומרים ומידות, ויש לצרף לה ציון פרטים אישיים של האמן וקורות חיים בדגש על רקע וניסיון בתחום הפיסול.
3.    השתתפות בהליך לבחירת ההצעה הזוכה תהיה מותנית בקיום התנאים המוקדמים הבאים כולם, ואלה הם:
3.1    האמן הוא תושב ישראל ומתגורר בה דרך קבע;

3.2    האמן הינו בעל פעילות מקצועית מוכרת ומתמשכת בתחום הפיסול, לרבות השתתפות בשתי תערוכות קבוצתיות סלקטיביות או תערוכת יחיד במוזיאון או בגלריה מוכרת;
על המציע לצרף להצעה את כל האישורים ו/או המסמכים הנדרשים להוכחת עמידתו בתנאים המקדמיים.
4.    על המציע להגיש את הצעתו במעטפה סגורה במשרדי החברה, כולל הזמנה זו כשהיא חתומה על-ידיו כדין, וזאת עד לא יאוחר מיום 31.10.2006 בשעה 00;14, והחברה שומרת לעצמה את הזכות שלא לדון בהצעות שתוגשנה לאחר המועד הזה.
5.    ההצעות יבחנו באופן אנונימי על-ידי ועדה מיוחדת (להלן – "הועדה") מטעם החברה בראשותו של האדריכל דן איתן אשר כוללת אנשי מקצוע בתחומי האמנות הפלסטית, והקריטריונים לבחירת ההצעה או ההצעות הזוכות ייקבעו על-ידי הועדה ולפי שיקול דעת החברים בה.
6.    מבין ההצעות תבחר הועדה מספר הצעות אשר האמנים שיצרו אותם יתבקשו להכין מודל מוחשי של ההצעה. פרטים נוספים לגבי אופי המודל והתשלום שיקבלו האמנים בגין הכנתו, ימסרו לאמנים הנבחרים.
7.    מבין המודלים של ההצעות שנבחרו, תבחר הועדה את ההצעה שלפיה יעוצב הפסל.
8.    שכרו של אמן שהצעה שלו או חלקה תבחר יקבע על-ידי החברה. אמן שהצעתו, כולה או חלקה, נבחרה ואשר יסרב לשכר שנקבע על-ידי החברה, כי אז החברה תהיה רשאית לדחות את הצעתו, מבלי שהיא תצטרך להשיב לו את הוצאותיו כאמור וכמפורט בסעיף 13 של הזמנה זו להלן.
9.    מובהר בזה כי על ההליך לבחירת ההצעה או ההצעות הזוכות לא חלות הוראות חוק חובת מכרזים,  התשל"ב-1992 והתקנות שהותקנו מכוחו, על כל הכרוך בכך. לפיכך, בין היתר:
9.1    החברה איננה מתחייבת לקבל כל הצעה שהיא או בכלל.
9.2    החברה שומרת לעצמה את הזכות לקיים מו"מ עם מציעים שהצעותיהם תמצאנה מתאימות על-ידיה ו/או עם חלק מהם, לרבות, ולפי שיקול דעתה, לדון עם המציעים ו/או עם חלק מהם בפרטי הצעותיהם, לבקש הבהרות לגביהן ולבקש מהן לתקן ו/או לשפר את הצעותיהם, בין בעל פה ובין בכתב.
9.3    סדרי הדיון ורשימת המציעים עימם ינוהל הדיון, לרבות אמות המידה לביצוע ההשוואה בין ההצעות, יקבעו על-ידי החברה.
10.    החברה שומרת לעצמה את הזכות לחזור בה מהזמנה זו, להאריך את המועד להגשת הצעות, לפרסם הזמנה חדשה או לנקוט בכל הליך אחר שתמצא לנכון.
11.    בהחלטה לגבי המציע או המציעים הזוכים, תביא החברה בחשבון שיקוליה, בין היתר, את הניסיון הקודם של המציע, עלות ההצעה, וכיוצא באלה שיקולים אחרים. אין באמור כדי לגרוע משיקול דעתה המוחלט של החברה בנוגע לבחירת המציע או המציעים הזוכים.
12.    עד למועד האחרון להגשת ההצעות, תהא החברה רשאית לפי שיקול דעתה הבלעדי, לתקן ו/או לשנות את הזמנה זו, כולה או חלקה, ובלבד שהיא תודיע על כך בכתב לכל המציעים, אשר יערכו את הצעותיהם ו/או יתקנו את הצעותיהם, בהתאם לתיקונים או לשינויים כאמור. כל מסמך הבהרה ו/או שינוי ייחתם על-ידי כל מציע, ויוגש יחד עם ההזמנה ויהפוך לחלק בלתי נפרד ממנה.
13.    מובהר בזאת, כי המציע יישא בכל ההוצאות מכל מין וסוג שהוא הכרוכות בהכנת ההצעה ו/או הגשתה, כי החברה לא תישא בשום הוצאה הכרוכה בהכנת ההצעה ו/או הגשתה, וכי החברה לא תשיב למציעים השונים, לרבות לא למציע שהצעתו תיבחר, את הוצאותיו, למעט עבור הכנת המודל – לאותם מציעים שיתבקשו לעשות כן על-ידי הועדה.
14.    מובהר בזאת כי כל הזכויות מכל מין וסוג שהוא בפסל, לרבות זכויות היוצרים בו, תהינה שייכות לחברה.

בכבוד רב,

ירון קליין, מנכ"ל
החברה לפיתוח יפו העתיקה בע"מ

תגובה אחת

  1. שלום אני אמן יפואי והיום עובד גם ביוון . הגשתי הצעה לפסל לא גדול מברונזה נטורליסטי / ריאלי ששמו אצלי אנדרומדה . גובה הפסל 3.20 מ המודל שמור איתי הועדה לבחירת פסל קיבלה את הצעתי במקום השלישי ושלחה לי מיכתב אשמח להציע שוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרי טיולים

אינדקס מדריכי טיולים

כרם שיזף

יין ושמן זית- ענבים טובים עושים יין טוב

יעוץ לבניית טיול והדרכה אישית

קבוצות סגורות, הרצאות, יעוץ לטיולים והכנת תיקי מסע

ייעוץ לארצות ומסלולים.

למקומות שאני מכיר הייטב.

לא ייעוץ פרטני לבתי מלון אלא תיכנון מסלול והכרת הארץ אליה נוסע המתייעץ.

סיני ומצרים, ירדן, הודו, טורקיה ועוד.

שלחו הודעה

tsur@shezaf.net  |  טלפון: 054-4975548

כל החומרים באתר shezaf.net, כתובים, מצולמים מוסרטים או מצוירים מוגנים בזכויות יוצרים ©. אין להשתמש בשום חומר מהאתר למטרות מסחריות, פרסומיות או לכל סוג של תקשורת חזותית, כתובה או אחרת ללא רשות מפורשת בכתב מצור שיזף.